måndag 30 maj 2011

Äggfri tårtbotten

50 g smör
3 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 dl socker
2,5 dl mjölk


Smält smöret och låt det svalna. Blanda alla torra ingredienser.

Blanda mjölken och margarinet och häll ner det i mjölblandningen. Vispa tills smeten blir slät.
Häll smeten i en smord och bröad form (min på 24 cm var liiiite för stor för den här satsen med smet, det blev svårt att dela den i 3 delar)

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 200 grader i ca 30-35 minuter.
Låt svalna i formen.

12 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för receptet, jag har länkat till din blogg på min sida, hoppas det är ok. Annars får du säga till så tar jag bort det!

    Minna

    SvaraRadera
  2. Hej
    Undrar hur denna blir, luftig eller torr och kompakt?

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Det var längesen jag gjorde den, så minns inte riktigt, men ganska kompakt dock inte torr har jag för mig..

    SvaraRadera
  4. Kan man använda juice ist för mjölk?

    SvaraRadera
  5. Ingen aning, testa! :-)

    SvaraRadera
  6. Tack, detta recept ska testas :D

    SvaraRadera
  7. blev inte fin färg eller konsistens alls. och var inte den godaste heller.:(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att du inte fick till det, som jag minns var den helt godkänd när jag bakade den.
      Lycka till i jakten på ett annat recept och god jul!

      Radera
  8. Svar
    1. Tråkigt att du inte fick till det, som jag minns var den helt godkänd när jag bakade den.
      Lycka till i jakten på ett annat recept och god jul!

      Radera
  9. Tyckte att receptet fungerade bra. Använde smält smör, vispade sedan smeten med elvisp och hällde den i långpanna klädd med bakplåtspapper. Gräddade i 175 grader 10-15 min tills kakan fått lagom med färg och inte kladdade. Gjorde ett par tårtbottnar på detta sätt som sedan lades ihop med fyllning till en stor jordgubbsgräddtårta som räckte till många äggallergiker och andra gäster. Tack för ett bra recept!

    SvaraRadera