måndag 7 mars 2011

Att spackla en tårta

En steg-för-steg beskrivning på hur jag gör när jag spacklar en tårta.
Du behöver:
En fylld tårta

Något att spackla med, i det här fallet marängsmörkräm som är min favorit

Ett turntable, dvs ett tårtfat som du kan snurra på själva skivan.
Jag tycker det är guld värt och underlättar massor vid spackling, täckning och dekorering, men självklart går det utan!

En palett (pannkaksstekspade, spatel eller vad du kallar den), det funkar även med en vanlig stekspade om så skulle vara fallet.

En slickepott

Så här går du till väga

Jag börjar alltid med att täcka övre delen av tårtan först, dock inte så jättenoga men för att få en grund att gå på.
Använd slickepotten för att "ta upp" smörkrämen/grädden ur bunken och paletten för själva spacklingen, då slipper du smulor i den "orörda" smörkrämen.

När jag har en hyfsad ovansida så går jag på kanterna.
Noga så att ingen fyllning kikar fram.

Så gott som klart!
Här behövs lite sista tillslätning, då är det kanon med ett turntable så man kan hålla still paletten och samtidigt snurra bordet.

Kom ihåg: Ju slätare underarbete desto snyggare blir det när MMF'en/sugarpasten/marsipanen är på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar